Jakiś czas temu odezwała się do mnie Pani Renata z propozycją
zamieszczenia na moim blogu wpisu gościnnego. Zawsze chętny do dyskusji i zgłębiania
zróżnicowanych poglądów dotyczących rozwoju osobistego, budowania relacji,
świadomości i komunikacji z chęcią przystałem na tą propozycję.
Ustaliliśmy zakres tematyczny: komunikacja. Pani Renata stworzyła wpis
dotyczący bardzo istotnej, wręcz fundamentalnej kwestii dotyczącej budowania
prawdziwych relacji międzyludzkich. Kwestii świadomego słuchania drugiej osoby.
Wielu z nas siedzi tak bardzo w swoich głowach, w swoich dialogach
wewnętrznych, historiach i ocenach, że nie jest nawet w stanie nawiązać
kontaktu z drugim człowiekiem. Często ludzie są tak zajęci zabieganiem o
akceptację i uwagę, próbą przypodobania się drugiej osobie, analizowaniem jej
reakcji, że zupełnie jej nie słuchają.
Co ciekawe wg. wielu systemów psychologicznych, min. analizy
transakcyjnej, tym czego najczęściej obawiają się ludzie w relacjach jest
intymność. Prawdziwe przebywanie z drugim człowiekiem. Bycie w pełni sobą,
autentycznym i absolutnie spójnym z aktualnymi odczuciami. I przyjmowanie
drugiej osoby bez ocen, bez porównań, z pustym umysłem, z pełną otwartością i
akceptacją.
Psychologia transpersonalna nazywa takie zjawisko "maksymalnym
spotkaniem interpersonalnym". Aby go uniknąć przybieramy różne maski,
maskę Przymilacza, który próbuje się podlizać, Narcyza, który próbuje zrobić
wrażenie, Sędziego, który krytycznie gani innych za rzeczy, których
nieświadomie nie akceptuje w samym sobie.
Również w Voice Dialogue (systemie pracy z osobowością, z którego
korzystam) istnieje pojęcie Inner Child. Jest to część nas, która jest
najbardziej wrażliwa, bezbronna i autentyczna, i która umożliwia nam tworzenie
najbardziej intymnych, magicznych i satysfakcjonujących relacji z innymi
ludźmi.
Podsumowując słowa wstępu i oddając głos, a raczej pióro Pani Renacie,
świadome słuchanie jest sztuką. Sztuką tak istotną jak świadome bycie z drugą
osobą. To co nam w tym przeszkadza i oddziela nas od autentycznej relacji, to
lęk przed pełną otwartością, przed zranieniem, przed oceną i odrzuceniem. By
przed nim uciec zasłaniamy się dialogami wewnętrznego krytyka, wewnętrznego
sędziego i wewnętrznego przymilacza, który za wszelką cenę stara się zdobyć
aprobatę innych ludzi.
Życzę Ci prawdziwych relacji, opartych na autentyczności, otwartości,
empatii i życzliwości serca.
Pozdrawiam serdecznie
Rafał Cupiał
Jak
być dobrym słuchaczem
W
wielu poradnikach zarówno tych drukowanych jak i on-line możemy znaleźć
informacje na temat tego jak zostać charyzmatycznym mówcą. Mniej uwagi poświęca
się natomiast zagadnieniu aktywnego słuchania. Jest to częściowo skutek większego
zainteresowania i koncentracji ludzi na własnej osobie, mniej na kontaktach z
innymi. Jeśli jednak zależy nam na zjednywaniu sobie ludzkich serc i zdobywaniu
nowych doświadczeń to aktywne słuchanie jest niezwykle cenną i przydatną umiejętnością.
Dlaczego nie
zachowujemy się właściwie w trakcie rozmowy
Wielu
ludzi za wzór stawia sobie model człowieka skupionego na sobie, swoich celach,
dążeniach, aspiracjach. Postawa skoncentrowana na swoim ,,ja” skłania do
przerywania innym, udzielania dobrych rad, oceniania, eksponowania siebie jako
jednostki ważniejszej. Gdy dodatkowo do głosu dochodzą emocje związane z
odmiennością światopoglądową cierpliwe, spokojnie słuchanie zmienia się na
koncentrację na przerwaniu drugiej osobie i wyrażeniu swojej dezaprobaty. A Ty jak
oceniasz swoją umiejętność słuchania?
Jak być dobrym
słuchaczem- wskazówki
Aktywne
słuchanie nie jest równoznaczne ze słyszeniem. Jakie elementy w procesie
aktywnego słuchania są istotne?
Trzeba chcieć. Na
początku rozmowy niezwykle istotne jest to, by w sposób pozytywny ustosunkować
się do danej osoby, tematu rozmowy i mieć motywację do wysłuchania jej. Warto
przyjąć postawę badacza, który do każdego kontaktu czy to z przyjacielem czy z
nowo poznaną osobą podchodzi z zaciekawieniem widząc w rozmowie możliwość
zyskania świeżego podejścia do danej sprawy, pogłębienia swojej wiedzy,
zdobycia ciekawych pomysłów.
Koncentracja. Bez
niej aktywne słuchanie jest pustą frazą. Aby zyskać maksymalną koncentrację na
wypowiedzi rozmówcy warto wyeliminować zakłócenia zewnętrzne typu: radio,
telewizja, Internet, komórka, a także swoje prywatne sprawy choć na chwilę
zostawić za sobą.
Komunikacja
niewerbalna- W kontakcie face-to-face bardzo ważna
jest utrzymanie kontaktu wzrokowego z drugą osobą, potakiwanie głową,
odpowiednia mimika (nie można okazywać znudzenia, złości, zniecierpliwienia).
Wiele osób aby móc się otworzyć potrzebuje bowiem, aby druga osoba wyraziła
akceptację, zrozumienie, zaciekawienie tematem rozmowy.
Kontakt werbalny- aktywne
słuchanie nie można jednak ograniczyć tylko do kontaktu niewerbalnego. Zbyt
częste potakiwanie głową może sprawiać wrażenie mechanizmu tej czynności i w
rezultacie prowadzić do całkowitego wyłączenia się z rozmowy. W skupieniu się
na rozmowie pomaga aktywność werbalna czyli z jednej strony parafrazowanie (powtarzanie
słów danej osoby innymi słowami pogłębionej o interpretację), a z drugiej zadawanie
pytań. Tu możemy wyróżnić dwa typy pytań:
-
precyzujące- pozwalające na uściślenie przez rozmówcę pewnych kwestii nie do
końca jasnych dla słuchającego
-
pytania otwarte- będące swoistego rodzaju zaproszeniem do kontynuowania
wypowiedzi. Warto jednak pamiętać, że zadając takie pytania wkraczamy w świat
przeżyć wewnętrznych drugiego człowieka, dlatego tak ważne jest, by zadawane
pytania nie raniły uczuć rozmówcy.
Emocje.
Z jednej strony aktywne słuchanie powinno opierać się na zachowaniu pełnym
empatii, szacunku dla uczuć drugiej osoby, próby wejścia w jej stan emocjonalny
i zrozumienia jej nawet, gdy nie zgadzamy się z danymi poglądami, a z drugiej
dzielenia się swoimi emocjami. Cenne może okazać się opowiedzenie o swoich
doświadczeniach, uczuciach, przeżyciach.
Co daje nam
aktywne słuchanie
Słuchając
w sposób aktywny dajemy naszemu rozmówcy do zrozumienia, że jest dla nas kimś
ważnym, że go akceptujemy i chcemy zrozumieć jego przekaz. Tym samym otwierając
się na drugą osobę również zachęcamy ją do otwartości, do mówienia więcej o tym
co myśli, czuje, co przeżywa. Taka wymiana doświadczeń, pozwala na wzbogacenie się,
przyjęcie innej, świeżej perspektywy, poszerzenia swoich horyzontów, poznania drugiego
człowieka, jego wnętrza. Poprzez wysłuchanie innej osoby pozwalamy jej zrzucić
pewien ciężar, możemy pogłębić nasze relacje i zyskać nowych przyjaciół.
Renata Nowak
portal edukacyjny
Edulider.pl
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Komentujcie proszę albo zalogowani (Google, TypePad, OpenID, AIM etc.) albo korzystając z opcji Komentarz jako: Nazwa/adres URL.
Możecie wpisać imię (imię, nazwisko, nick) a adres URL pominąć.